Monday 25 November 2013

JADUAL KEHIDUPAN


Dalam kehidupan perlu ada 'jadual kehidupan' atau pendek kata perancangan...semua perkara yg dilakukan perlu ada perancangan agar sesuatu perkara berjalan lancar dan tiada perkara buruk berlaku. Insyallah.

Dari tadika sampai bekerja dan bekerja sambil belajar plk,tiada yg mudah yg ku dapat selain merancang dan berusaha. Disini, bukan untuk mendabik dada cuma ingin berkongsi serba sedikit dari pengalaman.

Aku bukan seorang yang sangat pandai, sejak sekolah rendah dari dajah 3 dan 4...aku duduk kelas last sekali.....tp, aku berazam untuk berjaya dan aku berusaha. Dalam peperiksaan akhir darjah 4, aku mendapat no 1,dan naik kelas no.2 darjah 5. Darjah 5 plk,aku dpt no 1 plk,dan dapat naik kelas 1. Berada dikelas 6 Elit semakin bertmbah saingan dlm pelajaran dan aku berusaha jgn dpt 4A 1B dan aku bersyukur.

Masuk sekolah menengah, aku berada di tingkatan 1 KRK (Kelas Rancangan Khas)....dan aku merupakan salah seorg peminat sains dan matematik tetapi aku kurang gemar belajar subjek tersebut dalam bahasa Inggeris...so, result PMR aku kurang mengancam hanya dpt 3A 5B..belajar dan sukan seimbang,kerana aku turut aktif dalam bola baling dan bola tampar.....Di tingkatan 4 dan 5 aku berpindah ke SM TEKNIK TERENGGANU, tinggal di asrama...hah,waktu itu,masa aku byk hbis dengan tidur berbanding study...so,result pun 'tidur' kah,kah...(attention to my sis, tasha n ikah..this is for u also n not be like me).....

selepas SPM,aku bekerja sementara di TER(BOWLING) sbg lane attendan...disitu aku jgk dpt mengenali mcm2 org dan paling aku bersyukur bertemu dgn org bernama KAK ANI...dia  juga bekeja disitu...sebulan bekerja disitu, aku di tawarkan menyambung Diploma Pengajian Perniagaan di Politeknik Kota Bharu dan aku sgt bersyukur..tetapi masalah utama aku 'duit'..mana aku nak cari bayaran yuran yg x cukup dan aku x membebankan ibu bapa aku..so, kak ani mencadangkan kpd aku untuk minta dana belajar dari Yayasan Terengganu..aku memohon dan dpt RM700 untuk membayar yuran....bekerja di TER jgk lah aku pndai main bowling daripada x tahu apa2 pasal bowling.

Belajar di Politeknik Kota Bharu, byk perkara yg aku belajar selain akademik tetapi menguruskan kehidupan sendiri apabila berjauhan dgn keluarga....sepanjang belajar disana,pernah sekali aku dpt anugerah dekan dgn pointer 3.81....yg lain ada psang surut lah...kih,kih.....aku melibat diri dgn Sekretariat Rakan Muda dan aktif bowling hingga bertanding di kejohanan sukan pra sipma di Kuching,Melaka dan Pulau Pinang....dan last sem, kwn2 ku sibuk apply 'U', aku pun apply tp semua aku x hantar coz mmg dah niat aku nak bekerja tolong keluarga dan baru sambung belajar..that is my PLANNER....

Habis belajar di PKB, aku menolong ayah dan emak di Kedai Tayar selama 5 bulan...waktu itu jgk byk kerja2 yg aku apply dan last sekali aku apply Ladang Rakyat Treangganu. aku dipanggil temuduga di Cheneh,waktu tu jgk mak aku berada ditahan di wad Hospital Besar K.Terengganu. Aku pergi jgk temuduga dan lps 1 bulan aku dipanggil untuk bekerja.aku sgt bersyukur cuma di Cheneh merupakan tempat baru bagi aku dan x kenal sape2....tapi, aku tetap dengan keputusan utk bekerja. Syukur alhamdulilah sampai sekarang aku bekerja di Ladang Rakyat Trengganu dan aku sgt bersyukur kerana dpt membantu mak dan ayah aku plk.



Beberapa bulan bekerja, aku terus apply buat PJJ DI USM PINANG dlm kos Ijazah Sarjana Muda Kewangan, that is my planner befora aku graduate in Diploma, akhirnya aku dapat dan pergi belajar walaupun kene ambik cuti bekerja 3 minggu n stay in campuss ...ramai rakan2 baru yg kenali...kebanyakan yg bekerja gov.....tggal 3 tahun lagi pengajianku dan aku berharap aku mampu menghabiskan pengajian ku dgn baik.insyallah

bersambung....................................................






No comments:

Post a Comment